6 mei 2014

Hoe stop je je suikerverslaving?

Hallo lieve lezers,

Door mijn ongeluk ben ik een stuk slechter gaan eten. Ik snoepte meer omdat ik me ontzettend opgesloten en ongelukkig voelde. Ik was immobiel en kon door de zware pijnstillers (eerste twee maanden) eigenlijk niet lang zitten of staan. Een uitgebreid ontbijt of een gezonde lunch maken lukte daarom niet zo goed.
Sinds een paar dagen kan ik weer redelijk lopen, en sinds twee weken voel ik me weer een stuk beter in mijn vel, tijd om van al het slechte voedsel af te kicken en weer gezonder te eten.


Dat afkicken van bewerkt en suikerhoudend voedsel is knap lastig. Je moet een hele sterke wil hebben om door te gaan. Zelf weet ik ontzettend goed hoe mijn lichaam hierop reageert. Ik heb ook weleens gehoord dat afkicken van een verslaving vaak 4 dagen duurt.

Bij het afkicken van vooral suikers heb ik de eerste twee dagen last van hoofdpijn, lichtgevoeligheid en een soort rillingen. Vaak krijg je het ook sneller koud en kun je je zelfs slap en moe voelen.
Wat mij wel goed heeft geholpen, is dat wanneer ik écht snakte naar iets zoets, ik één of twee lepeltjes honing nam en hier langzaam op sabbelde. Je krijgt iets zoets binnen, maar wél iets natuurlijk zoets.
Neem vooral ook veel fruit. Een simpele banaan of appel kan je enorm helpen om van je sugarrush af te komen.

Zorg ervoor dat je altijd vol zit
Neem een stevig ontbijt van bijvoorbeeld havermout met fruit en een flinke kop thee. Lunch eventueel warm met veel groentes en het liefst nog iets van bonen of noten. Tussendoor mag je onbeperkt eten aan fruit en groentes. Maak een lekkere fruitsalade of bijvoorbeeld een komkommersalade met wat azijn, zout en een lepeltje honing.


Zoek afleiding
Ga sporten, wandelen, werk aan je hobby of ga uit je dag op lekkere muziek. Zoek iets waardoor je niet steeds aan (lekker en ongezond) eten denkt.

Leer "nee, dankje" te zeggen
Meestal is het leer "nee" te zeggen, maar ik vind "nee, dankje" wat aardiger en netter klinken. Vaak wordt je een koekje of een chipje aangeboden wanneer je ergens op visite bent. Eet goed van tevoren, en bedank vriendelijk wanneer je iets wordt aangeboden. Het zal eerst ontzettend lastig zijn om dit te doen, maar wordt al gauw een gewoonte. Wanneer je gevraagd wordt waarom je iets niet wilt, dan kun je uitleggen dat je net hebt gegeten, of dat je slecht tegen suikers kunt en/of hiervan wilt afkicken.

Neem (alsjeblieft) geen kunstmatige zoetstoffen
Zoetjes, aspartaam, witte steviapoeder uit de supermarkt, glucose, sacharose, sorbitol, xylitol etc.
Deze kunstmatige stoffen horen niet in ons lichaam thuis en brengen ons systeem in de war. Neem liever honing, agave of kokosbloesemsuiker. Kijk kritisch naar de nutritionele lijst van light producten. Lees sowieso de nutritionele lijst van verpakte producten. Kijk ook naar de ingrediënten. Toegevoegde (nep)suikers zijn een no-go.


Cheatdagen en af en toe smokkelen.
Zelf vind ik het prettig om op zaterdag een cheatdag in te lassen. De meeste mensen hebben op zaterdag weleens een feestje of lopen door de stad en zien dan een heerlijke poffertjeskraam. Zeg tegen jezelf dat je op zaterdag tussen 12 uur 's middags en 1 uur 's nachts suikerhoudende producten mág, maar niet hoeft. Als je zin hebt om 's middags in de stad een portie poffertjes te nemen, dan mag dat. Als je uit eten gaat en er tiramisu op de kaart staat, dan mag dat. Net als een aantal (maximaal 3) borreltjes op een avond mogen.
Het kan eens voorkomen dat je op zondag een verjaardag hebt, of een feestje doordeweeks. Kijk voor jezelf of je je zaterdag hiervoor op wilt offeren, of dat je wel een stukje taart neemt, maar later geen chips. Het is helemaal niet erg om af en toe wel iets te nemen, als je de gewoonte er maar niet weer in laat glijden.

Ik ben inmiddels weer relaxed wat betreft suiker. Ik voel me weer een stuk beter en energieker. Heb jij een suikerverslaving? De meeste mensen weten het niet eens.

Liefs,
Esmée

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen