3 mei 2014

Wat kun je allemaal met een slowjuicer?

Hallo lieve lezers,

Al een tijdje ben ik in de markt voor een slowjuicer. Ik heb allerlei modellen bekeken en heb me gefocust op de Versapers titanium 3G. Deze heeft bij de sap-uitgang een sapstop om schoonmaken makkelijker te maken én het sap direct te mengen.



Nu begrijpen heel veel mensen om mij heen niet waarom je een slowjuicer zou kopen voor een gemiddeld bedrag van €300,-. Ik bedacht mij dat waarschijnlijk meer mensen zullen denken: wat zijn de voordelen van een slowjuicer en wat kun je er allemaal mee? Ik vond vrij weinig bij een zoektocht via Google en besloot om daarom zélf een artikel te schrijven.

Allereerst, een filmpje van Versapers over de vergelijking tussen een sapcentrifuge, een slowjuicer en een blender:



De meeste mensen weten waarschijnlijk wel dat het ontzettend gezond is om veel groentes te eten. Helaas is het niet altijd even makkelijk om veel groentes binnen te krijgen. Rauwe boerenkool, spinazie en wortelen bijvoorbeeld. Een wortel zou je nog kunnen schillen en zo op kunnen eten, maar veel mensen vinden dit niet lekker. Bij boerenkool en spinazie wordt dit een stuk lastiger. Je zou het door een smoothie kunnen doen, maar en blijven toch vaak harde stukjes (=vezels, niet te verwarren met voedingsvezels) achter. Wanneer je deze groentes in de slowjuicer doet, worden het sap, de vitamines & mineralen én de voedingsvezels eruit gewrongen. De wortels hoef je zelfs niet eens te schillen, alleen goed af te spoelen.

Wanneer je een smoothie maakt in een blender, schil je eerst de vruchten (net onder de schil zitten de meeste vitamines, dit komt door de zon. Deze gaan vaak verloren), je moet het klokhuis eruit halen, en druiven met pitjes kun je ook niet zomaar in de blender gooien. In principe kun je vrijwel alles wat goed gewassen is, direct in een slowjuicer doen. Van bijvoorbeeld een banaan en een ananas verwijder je natuurlijk wél de schil. Het takje/stemmetje van een peer, appel en van een druiventros moet ook verwijderd worden. Het enige wat je dan nog moet doen, is het fruit in iets kleinere stukken snijden zodat het in de vulschacht past.
Ohja, van steenvruchten moet de pit verwijderd worden, anders gaat je machine kapot.

Wanneer je veganist bent of allergisch voor koeienmelk (koeienmelk is niet erg goed voor de gezondheid), dan is het een goed idee om gewone melk te vervangen voor een notenmelk. Helaas kosten deze al snel meer dan twee euro in de (bio)supermarkt. Het kan dan kostenefficiënt zijn om je eigen notenmelk te maken. Bijvoorbeeld met amandelen. In de slowjuicer is dit ontzettend gemakkelijk om zelf te maken. Wanneer ik mijn slowjuicer heb zal ik een uitleg hierover geven. Ik eet 's morgens vaak havermout als ontbijt, en maak dit het liefst met amandelmelk. De pulp die bij het maken van notenmelk overblijft kun je weer gebruiken in baksels.

Wanneer je graag (gladde) soepen maakt, maar geen zin hebt om in de weer te gaan met een staafmixer (overal spetters) óf geen zin hebt om eerst tomaten te ontvellen, wortels te schillen en dingen in stukjes te snijden, dan is een slowjuicer erg handig. Je doet de gewenste groentes in de slowjuicer, en doet daarna het sap in een pan waarin je eerst een gesnippert uitje en wat knoflook hebt aangefruit. Een blokje bouillon en/of wat kruiden erbij en even aan de kook brengen. Supermakkelijk!

Zelf vind ik het superlekker om ijsjes te maken. Ik heb een Zoku quick pop maker, en bij mijn ouders hebben we een simpele ijsdraaimachine. Ik vind bosvruchten heerlijk, maar ben niet zo gek op al die pitjes. Wanneer je deze vruchten in de blender gooit, dan blijven er altijd stukjes van pitjes inzitten. Bij een slowjuicer is dit niet het geval. Je krijgt een gladde sap waar je heerlijk ijs van kunt maken. Denk bijvoorbeeld aan ananassap met kokosmelk voor een piña colada ijsje, jumm.

Wat nu ook helemaal hip en gezond is, is het drinken van tarwegrassap. Dit is een beetje hetzelfde verhaal als met de boerenkool en de spinazie. Een sapcentrifuge of blender kan de harde vezels van deze bladgroentes niet goed afbreken en hier het sap uithalen, je raadt het al, een slowjuicer kan dit wél, tot op de laatste druppel. Tip: maak één grote portie tarwegrassap en vries dit in in een ijsblokjesvorm. Je hebt nu altijd een shotje tarwegrassap op voorraad. Doe het blokje 's avonds in een glaasje in de koelkast om 's morgens een vers shotje te kunnen drinken, of gooi het blokje nogmaals door de juicer bij je (ochtend)sapje.

Hier ook nog een tip voor de mama's en papa's. Kinderen zijn vaak niet dol op groentes, maar wel op fruit. Pers een lekker sapje voor ze waar je ook groentes aan toevoegt. Ze zullen niet merken dat er groentes in zitten, maar krijgen wél alle vitamines en mineralen ervan binnen.
Vaak krijgen kinderen al op jonge leeftijd een suikerverslaving voor roosvicee, limonade en sapjes uit pak. Ook worden er vaak Optimel achtige drankjes aan kinderen gegeven. Deze zitten vol met zoetstoffen (yogidrink/fristi vol met suikers), wat ontzettend slecht is voor de ontwikkeling van alle organen. Je kunt ook wat fruitsap mengen met amandelmelk voor eenzelfde soort drankje. In het begin zal dit erg wennen zijn wanneer je kind gewend is aan de suikers en zoetstoffen, maar dit went na verloop van tijd.

Ik hoop dat jullie wat aan deze informatie hebben. Ik ga binnenkort met grote vreugde een slowjuicer aanschaffen.

Liefs,
Esmée

5 opmerkingen:

  1. Hallo Esmée,
    Leuk stuk over slowjuicers! Kijk ook eens op www.slowjuice.nl, daar hebben ze (bijna) alle slowjuicers. Ik zou zelf voor een Hurom gaan (de uitvinder van de verticale slowjuicer), heel veel plezier met je nieuwe slowjuicer en enjoy the juice!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou Esmee, dank voor de leuke post. Je kunt de Versapers 3G blijkbaar niet bij Anoniempje hierboven krijgen. Wel bij www.versapers.nl of een dealer bij jou in de buurt. ;-)
      Gezonde groet, Joost

      Verwijderen
  2. hallo Esmee,
    Hurom of versapers volgens mij maakt het verschil niet zo veel uit , alleen de prijs
    ikzelf heb een Hurom HF serie waar ik zeer tevreden mee ben en de versapers 3G heeft dezelfde onderdelen dat scheelt je uiteindelijk 140 euro kun je weer andere leuke dingen van kopen, een kweekzet voor tarwegras bv
    ikzelf houd van de wat betere kwaliteit in eigelijk van alles, ik zal met der tijd dan ook de Angel Juicer aanschaffen dit ook omdat ik een beetje een gadget freak ben, zit er geweldig uit die Angel Juicer en gegarandeerd goed kwaliteit.
    in ieder geval heel veel plezier bij het uitzoeken van je slowjuicer.

    grtz philip

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als je dit zo bekijkt dan zijn er volgens mij ook een stuk goedkopere machines die exact het zelfde doen. Ik zit te denken om een slowjuicer aan te schaffen via www.superjuicer.nl waar ze vanaf 179 euro te koop zijn en kwalitatief het zelfde lijken te zijn als de Versapers. Iemand ervaring met andere merken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zou je kunnen doen. Maar ik vind de service en het gevoel bij Versapers top. Ontzettend leuke mensen en je hebt garantie. Ook is er net een boek uit van Versapers genaamd Slow.

      Verwijderen