7 januari 2014

Waarom ik tegen onnatuurlijke zoetstoffen ben

Hallo lieve lezers,

Vandaag een serieus blogje.
Weten jullie het nog, de tijd dat we allemaal massaal zoetjes deden in onze thee en koffie, en we oversprongen op light frisdranken? Niemand was zich bewust van wat we innamen. De reclames en diëtisten deden ons immers geloven dat het hét perfecte alternatief was voor suiker in onze dranken. Maar zijn deze zoetstoffen wel zo goed voor ons als wij dachten?

Ik denk van niet. Op chemische zoetstoffen ben ik ontzettend tegen. Aspartaam is de bekendste hiervan. Ik vind het onnodig om onze levensmiddelen te zoeten met chemische troep wat ontdekt is in een petrischaaltje, wanneer we honing, agavesiroop en palmsuiker kunnen gebruiken. Nóg beter is natuurlijk om zoveel mogelijk zoet te mijden. Water en thee drinken zonder enige zoetstof, en om binnen ons voedingspatroon zo min mogelijk suiker binnen te krijgen. Wanneer je zin hebt in zoet kun je bijvoorbeeld ook een stuk (gedroogd) fruit nemen.
 
Nu is er de laatste tijd in de supermarkten ook stevia te vinden. Dit is weliswaar een plantje. Maar lijkt het witte poeder op iets wat van een groen plantje komt? Stevia kun je best als zoetmiddel gebruiken, maar dan in de pure vorm: de bladeren van het plantje. 

Welke namen moet je vermijden in producten? Aspartaam (E-951), acesulfaam-k (E-950), aminosweet, sucralose, advantaam, cyclamaat (E-952), sacharine (E-954), maltitol (E-965), lactitol (E-966), xylitol (E-967), Steviol of steviolglycoside (E-960)

Mocht je toch zin hebben in frisdrank, maak het dan zelf met biologische (appel)diksap en koolzuurhoudend water. Maar niet te veel drinken, want van het koolzuur krijg je een opgeblazen gevoel.

Ik kan begrijpen dat je mijn mening niet deelt. Dit is hoe ik het zie. Ik wil zo puur mogelijk eten en drinken. Natuurlijk zondig ik daar ook weleens van, maar dat merk ik dan ook aan mijn lichaam.
Wil je nog meer weten over aspartaam? http://aspartaam.nl/ en http://www.aspartaam.com/

Liefs,
Esmée

Geen opmerkingen:

Een reactie posten