13 januari 2014

Waarom ik tegen smaakversterkers ben

Hallo lieve lezers,

Een vervolg blogje op mijn mening over onnatuurlijke zoetstoffen, De smaakversterkers.
In heel veel producten zitten smaakversterkers. Magnetronmaaltijden, fastfood, chips en zoutjes, maggi, bouillonblokjes, aromat etc.
De smaakversterkers worden in de ingrediëntenlijst aangeduid onder de volgende namen:
Mononatriumglutamaat, MSG, Ve-tsin, glutamaat, glutamaatzuur, plantaardige gehydrogeneerde olieen en vetten, gehydrogeneerde eiwitten, calcium- of natriumcaseinaat, toegevoegde gist, gistextract, monokaliumglutamaat en E621.

Deze smaakversterkers wordt gebruikt voor een hartige smaak aan een product of gerecht. Het wordt veel gebruikt in chinees eten (misschien vind ik chinees daarom wel zo vies?).
Je kunt MSG (ik gebruikt de afkorting voor het gemak) zien als een soort zout. Het versterkt de smaak van een product.
Glutamaat komt van nature voor in veel soorten voedsel. Deze producten hebben van zichzelf dus al een hartige en zoute smaak. Neem nu bijvoorbeeld kaas of nootjes. Deze smaken zonder toevoegingen al hartig.


Om producten die deze hartige smaak van nature niet hebben deze smaak wél te geven, worden smaakversterkers toegevoegd. Er zijn testen uitgevoerd waaruit zou blijken dat de toevoeging van deze smaakversterker zou zorgen voor een verslavingsgevoel. Je wilt blijven eten, ook al heb je geen honger.
Je kent het vast wel. Je hebt lichte trek in iets hartigs. Neem je een stukje (oude) kaas, dan heb je daarna niet direct zin om het hele stuk kaas op te eten, maar wanneer je één handje chips hebt gehad, ben je vaak geneigd de hele zak op te eten.


Nu begrijp ik wel dat een keer afhaal of een magnetronmaaltijd erg makkelijk is. Persoonlijk vind ik dat je ook best grote pannen eten kunt maken en dit in delen kunt invriezen. Even in ontdooien en opwarmen in de magnetron en je hebt een voedzame maaltijd zonder nare toevoegingen. Er bestaat tegenwoordig ook een thuis afhaalservice. Mensen die grote pannen met heerlijk eten klaarmaken, en dit voor een klein bedrag aan jou verkopen. Even checken op je postcode et voilá, een heel overzicht aan aanbod in jouw buurt.

Ik denk dat af en toe eens iets eten wat smaakversterkers bevat niet zozeer schadelijk is. Ik probeer het wel zoveel mogelijk te vermijden. Ik eet niet graag iets wat mijn hormonen zou kunnen beïnvloeden en daardoor ervoor zou zorgen dat ik er meer van wil eten. Eenmaal in de week een tosti met een dot curry, of een kommetje soep waarin een MSG houdend bouillonblokje is toegevoegd zal niet zoveel uitmaken.

Ik heb eind december voor mezelf de keuze gemaakt om zo min mogelijk additieven en bewerkt voedsel te eten. Je hoeft deze mening niet met mij te delen. Wanneer je veel MSG houdende producten eet, en je veel last hebt van bijvoorbeeld regelmatig hoofdpijn of darmklachten, kun je eens proberen om een week of langer deze producten te vermijden.

Ik hoop dat jullie het interessant vonden om te lezen. Meer informatie kun hier vinden: e-nummers.info natuurdietisten.nl

Liefs,
Esmée

Geen opmerkingen:

Een reactie posten