5 februari 2014

Gezonde snacks

Hallo lieve lezers,

Het is nog geen tijd om aan je lunch of avondeten te beginnen maar toch heb je best trek. Ook kan het zijn dat het al even avond is en je wel zin in iets hebt. Wat eet je dan? Vaak grijpen we gauw naar iets makkelijks als een koekje, crackertjes of chips. 'S middags kiezen mensen nog weleens voor een appeltje of een cup-a-soup. Ik laat je een aantal gezonde snacks zien die helemaal niet moeilijk om te maken zijn. Als je van tevoren "snack packs" maakt hoef je die alleen te pakken en kun je daaraan beginnen.

- Hier ben ík echt gek op: elstar appels in stukjes, met schil want die is juist erg gezond, en daaroverheen heel veel kaneel. Ik ben echt gek op kaneel en er kan voor mij daarom ook haast niet teveel over.
- Fruitsalade. Snijd een heleboel fruit in stukjes en verdeel dit over een aantal bakjes. In de koelkast een paar dagen houdbaar. Eet het wel het liefst zo snel mogelijk op i.v.m. vitamineverlies en rotten. De appel kun je ook op deze manier voorbereiden. Vorkje erbij en je kunt snacken.

Deze snacks kun je klaarleggen in ziplockzakjes. Doe in elk zakje twee "grijp" handjes.
- Gedroogd fruit. Dadels, pruimen, abrikozen, ananasschijven. Zorg er wel voor dat deze niet gesuikerd zijn en puur natuur.
- Een mix van noten, zaden en wat gedroogd fruit. Pinda's, cashewnoten, amandelen, rozijntjes, zonnebloempitten, walnoten etc.
- Een mix van noten, zaden en superfoods. Goji bessen, moerbeien, cacao nibs, incabessen etc.

Wanneer je wat meer tijd hebt kun je deze snacks voorbereiden/maken
- Mini pizza's met een bodem van courgette. Snijd hiervoor plakjes courgette, beleg ze met wat tomatensaus, mozarella en wat vleeswaren of andere groentes. Even in de oven en je kunt ze eten.
- Geroosterde kikkererwten. Het is mij nog niet gelukt om ze knapperig te krijgen. Iemand tips?
- Voor deze bananen havermoutkoekjes kun je online heel veel recepten vinden. Voeg er nog wat extra noten aan toe en rauwe cacao nibs.

- Snijd groentes in reepjes en doe deze in een bakje. In een klein bakje kun je wat hummus of zelfgemaakte heksenkaas doen. Ontzettend simpel en lekker.
- Deze vond ik zo grappig. Leuk rond halloween. Spookjes van halve bananen. In plaats van de chocoladedruppels kun je rauwe cacaonibs gebruiken en een rozijntje. Mandarijnen zijn ook altijd erg gezond en lekker om tussendoor te eten. Om het nog gemakkelijker te maken kun je van tevoren al het schilletje eraf pellen. Wil je ook zo'n leuk stemmetje erin? Een klein reepje komkommer snijden en in het midden duwen en voilá.

- Snijd een appel in dikke plakken en beleg deze met een notenpasta en superfoods
- Hetzelfde kun je doen met een banaan. Deze foto is van www.cherryfizz.nl.
- Tomaat, mozzarella en basilicum spiesjes. Strooi er ook wat Italiaanse kruiden over voor meer smaak.

Ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen en zo vaker gezonder gaan snacken.

Liefs,
Esmée

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen