3 maart 2014

Organizen: Bonnetjes bewaren

Hallo lieve lezers,

Vandaag roep ik een nieuwe categorie in het leven op mijn blog: Organizen!
In dit eerste artikel laat ik jullie zien hoe je gemakkelijk en overzichtelijk je bonnetjes kunt bewaren.

Voordat ik dit systeem bedacht had ik altijd óveral bonnetjes liggen. Ze slingerden door mijn hele huis. Op de vloer, in mijn portemonnee, in mijn tas en in allerlei laatjes. Wanneer je garantie hebt op een product en deze gaat stuk heb je bij de winkel een bon nodig om aan te tonen dat je dat product daar hebt gekocht. Ontzettend vervelend natuurlijk wanneer je deze bon dan niet kunt vinden.

Mijn bonnetjes berg ik op in een smal accordeonmapje van de Action.
Dit mapje kost je nog geen €1,-. De exacte prijs weet ik helaas niet meer. Dit mapje heb ik al 1-2 jaar in mijn bezit. Wel weet ik dat de Action deze mapjes nog steeds verkoopt. Je kunt dit mapje vinden in het creatieve schap. Volgens mij wordt hij gebruikt als opberging voor poëzieplaatjes, stickers etc. Daar kun je hem natuurlijk óók voor gebruiken.


In het achterste vak bewaar ik labels en belangrijke dingen. Op dat label van modula staat bijvoorbeeld de inhoud etc. van een Rosti Mepal modula bewaardoos van mij.
In het voorste vak bewaar ik spaarkaarten van winkels waar ik niet vaak kom, en daarom de kaarten daarvan niet standaard in mijn portemonnee hoef te hebben. Ook zit hier het bonnetje in van de macarons en sleutelhanger die ik kocht bij Laduree in Parijs. Die kon ik niet echt indelen in een categorie.

Dit zijn mijn categoriën: drogisten, budgetwinkels (so low, big bazaar etc.), Ikea/hema/V&D, Action heeft z'n eigen vakje aangezien ik hier vaak kom, supermarkt (soms koop je daar non-food artikelen zoals mijn zoku quickpop maker), hobby & huis (xenos, blokker etc.), kleding en als laatste accessoires.
Ik moet eerlijk toegeven dat dit misschien niet de meest efficiënte indeling is. Toevallig weet ik dat ik die zoku bij de AH heb gekocht, en zou de bon daarvan daarom makkelijk terug kunnen vinden.
Idealer is dat je huishoudelijke apparaten, gadgets etc. een apart vakje geeft.

Wel even een kritiek/belangrijk puntje: houdt het bij! Leg het mapje op een makkelijke plek. In je eigen huis bijvoorbeeld in een keukenla of in de hal bij binnenkomst. Op je kamer in je nachtkastje of op je boekenkast. Wanneer je iets gekocht hebt waarop je garantie hebt of een grote aankoop zoals een wintjerjas stop je direct het bonnetje in het mapje wanneer je thuiskomt.
Ga ééns per half jaar alle bonnetjes na om te kijken of er iets weggegooid kan worden. Zo houdt je alles op orde.
Mocht je nu ergens een factuur krijgen van een product, kan kun je deze opbergen in een persoonlijke map achter een tabblad: uitgaven of facturen.

Ik hoop dat jullie wat aan deze post hadden. Happy organizing!

Liefs,
Esmée

Geen opmerkingen:

Een reactie posten