27 januari 2014

Gezonde lunch ideeën

Hallo lieve lezers,

Een week geleden plaatste ik mijn ideeën voor gezonde ontbijtjes online. Nu kreeg ik de vraag wat gezonde lunches zijn. Hoewel ik het 's morgens zelf meestal lekker vind om iets zoets te eten zoals fruit, vind ik het heerlijk om tijdens mijn lunch lekker hartig te eten. Hier wat ideeën voor jullie:

- Een van mijn meest favoriete lunches is met wat zout geprakte avocado met tomaat. Het is echt ontzettend simpel maar super lekker. Je zou het ook door elkaar kunnen husselen en er wat geroosterde pijnboompitjes aan toe kunnen voegen. Die drie samen zorgen voor een hemelse combinatie.
- Ook erg lekker is een salade met quinoa. Deze salade heb ik vandaag gegeten. Kleine romaatjes, plakjes komkommer, witte (nep) feta kaas en 1/4 cup quinoa die ik even gekookt heb. Een beetje munt en italiaanse kruiden erover, en je hebt een heerlijke eiwitrijke (door de quinoa) griekse salade. Eventueel wat olijfjes en uienringetjes erbij en hij is compleet.

- Wat je ook kunt maken en érg handig is voor on the go, wraps. Kijk eens in een natuurvoedingswinkel zoals Ekoplaza of ze glutenvrije of van speltmeel gemaakte wrap verkopen. Als je een beetje culinair bent, zou je ze ook zelf kunnen maken. Lekker vullen met guacamole, hummus of zelfgemaakte heksenkaas en volproppen met rauwe of gegrilde groente. Even de zijkanen naar binnen vouwen en rollen maar. Snijd de wrap schuin doormidden en doe de twee helften in zilverfolie of een bakje.
- Wat echt heerlijk is, is een bord vol gegrilde groentes. Champignons, paprika, courgette, aubergine etc. voeg als de groentes bijna gaar zijn een beetje knoflookolie toe en hussel ze erdoor. Ook heerlijk om ernaast te eten is wat volkoren rijst.

- Maak eens een lekkere grote fruitsalade. Meng wat citroen- of limoensap met honing en gebruik dit als dressing. Soms heb je tegen de middag suiker nodig om je even weer wat op te peppen. In zo'n geval is een fruitsalade heerlijk. Ook kun je deze salade tussendoor snacken.
- Zoek eens een receptje op om je eigen pizzabodem of pitabroodjes te maken. Wanneer je de witte bloem vervangt door volkoren spelt of een glutenvrij meel zit je goed. Maak kleine rondjes van het deeg. Wanneer ze klaar zijn beleg je ze met wat zelfgemaakte pastasaus, veel groente en een beetje (light, dit zul je mij niet vaak horen zeggen) mozzarella en/of geraspte kaas. Even in de oven en je hebt gezonde pizzabroodjes.

- Als je die pitabroodjes zelf gemaakt hebt (heel makkelijk) dan kun je ze ook vullen met (vega) kipstukjes, paprika, sla en een beetje tzatziki o.i.d. yummy
- Mijn laatste tip: groentesticks met hummus, tzatziki of zelfgemaakte aioli of heksenhaas. Ook heerlijk als snack.

Ik hoop dat jullie mijn lunch ideeën weer handig en lekker vinden.

Liefs,
Esmée

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen