20 januari 2014

Gezonde ontbijtjes

Hallo lieve lezers,

Wat ik veel rond zie gaan is "gezonde" tips om mee te ontbijten. Vooral op youtube worden veel filmpjes gemaakt door beautymeisjes. Ik vind het soms best schokkend wat zij ervaren als gezond. Roomkaas, muffins, pannenkoekjes met siroop. Veel jonge meiden kijken die filmpjes en denken dat dat gezond is.
Waar je je vooral op moet focussen bij het ontbijt, is dat je je metabolisme op gang brengt.
Hier zijn mijn ideeën van gezonde ontbijtjes.

Havermoutpap met fruit en noten. Je kunt overnight oats gebruiken, maar je kunt het 's morgens voor je je gaat opmaken ook even op het vuur zetten. 200 ml amandel/hazelnoot/rijstmelk met 3 eetlepels havermout in een klein pannetje. 10 minuten laten sudderen en het is klaar. Zoeten kun je doen met honing, palmsuiker of een beetje agavesiroop. Snijd twee stukken fruit in kleine stukjes en verdeel dit erover of erdoor. Je kunt nog een paar gehakte nootjes toevoegen en eventueel wat superfoods. Gonny van cherryfizz.nl heeft een handige tip om je eigen strooimix te maken. 's morgens even een eetlepel aan je havermoutpap of yoghurt toevoegen. supergezond! om het wat meer smaak te geven kun je nog een flinke snuf kaneel aan de pap toevoegen.

Sap of smoothie van fruit én groente. Wanneer je niet houdt van een zwaar ontbijt kun je kiezen voor een smoothie of een sap. Dit ontbijtje kun je ook makkelijk nemen wanneer je snel weg moet. Je kunt ze in de auto, in de trein, lopend etc. nuttigen. Ik heb laatst via ebay shakebekers gekocht. Ik heb ze van 350 ml. Je kunt ook een grotere nemen als je veel honger hebt. Ik ben zo'n persoon die vaak kleine porties neemt.
Om de sappen of smoothies te maken heb je een juicer of blender nodig. Wanneer je van écht sap houdt kun je een versapers aanschaffen. Dit is een slowjuicer die het sap uit fruit en groente wringt. Anders dan een sapcentrifuge die het sap op hoge snelheid "maalt". Met een slowjuicer krijg je meer sap en vitamines.
Wanneer je van een lekkere dikke smoothie houdt kun je een goede blender kopen. Het voordeel van een versapers is, dat je boerenkool, spinazie en anders bladgroenten erin kunt doen zonder dat je stukjes of lange vezels in je drankje krijgt. Een blender kan dat niet.

Wanneer je van een warm en hartig ontbijtje houdt, kun je een fritatta/omelet maken. Bij de Albert Heijn zijn vaak de roerbak-mixen in de bonusaanbieding (tip). Neem een grote pan en doe 200 gram roerbakgroente in de pan met een beetje olijfolie. Bak de groente glazig en gaar. Voeg dan 4 geklutste eieren toe en zorg ervoor dat de eieren gaar worden. De helft van deze omelet zou voor mij genoeg zijn als ontbijt. Je kunt de andere helft af laten koelen en meenemen als lunch óf je eet hem lekker de volgende dag op.

Chiapudding van Rens Kroes. Ik zou haar recept wel als één persoon op eten in plaats van twee. Je hebt dan direct al twee stuks fruit binnen en een deel van je eiwitten. Fruit en groente kun je eigenlijk nooit teveel eten. Deze pudding is voor de lekkere zoetekauwen onder ons die gek zijn op toetjes. De chiazaden zitten bomvol vitamines en mineralen.

rijst-quinoawafels met een laagje amandelpasta of pindakaas (zonder toevoegingen), plakjes banaan en eventueel wat superfood strooimix.
Hierin zitten eiwitten, fruit en goede vitamines, mineralen en vezels.

Zoals je merkt heb ik niks met brood. Ik ben geen fan van brood. Het meeste brood wordt gemaakt met witte bloem. Er heerst nu ook onduidelijkheid over speltbrood waar deels gewone witte bloem in zit. Gluten zijn niet goed voor ons lichaam. Probeer er zo min mogelijk van te eten. Af en toe een lekker vers afgebakken broodje is ontzettend lekker. Geniet er dan ook echt van. Tijdens de lunch bijvoorbeeld. Belegd met een plakje oude kaas en heel veel tomaat, komkommer etc.

Fruit en groente zijn een hele goede basis als ontbijt. Het toevoegen van eiwitten door middel van noten, zaden, eieren en eventueel een beetje zuivel maakt het al praktisch tot een volwaardige maaltijd. Neem er een grote kop (het liefst groene) thee bij. Koffie raad ik af. Dit houdt vocht vast.

Ik hoop dat jullie mijn ontbijt ideeën leuk vonden. Wil je meer variaties zien of heb je zelf ideeën, laat ze dan achter in een reactie. Vraag je je af of jouw ontbijt gezond is? Laat je vraag dan ook achter bij de reacties. Ik help graag.

Liefs,
Esmée

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen